Izometrický "Pixelartový" pokojíček

První věcí, kterou udělejte pokud se budete pouštět do tohoto typu grafiky, je nastavení mřížky. Tu naleznete v dialogu Soubor >> Vlastnosti dokumentu (Ctrl+Shift+D) v záložce Grids. Ta správná mřížka se jmenuje Axonometric grid a vyznačuje se tím, že obsahuje i šikmé čáry. Mezery a hlavní čáry si můžete nastavit dle potřeby ale v tomto případě bych vám doporučoval do nastavení prozatím nezasahovat protože pro tento příklad vyhovuje jak počet čar, tak úhel, který svýrají. 

Protože mřížka může být poněkud matoucí, můžete si, stejně jako já zde, vyznačit některé hlavní rozměry budoucích objektů pomocí vodítek. V základu jsou od mřížky poměrně dobře rozeznatelná protože jsou tmavší ale pokud by vám to nestačilo, není problém je nastavit ve stejném dialogu jak mřížku, ale v záložce Guides. Jak mřížka, tak vodítka mohou mít libovolnou barvu, která vám bude vyhovovat.

Každá správná místnost musí mít stěny. Jak jsem říkal, výchozí mřížka je ideální pro tvorbu isometrického pohledu, takže pro základní náčrt stěn a vlastně všech ostatních objektů můžete použít základní čáry mřížky. Určitě si nezapomeňte zapnout Přichytávání neboli Zobrazení >> Snap (%). Buď můžete použít základní nástroj Kresba beziérových křivek a přímých čar (Shift+F6)...

Pro některé části kresby je poměrně fajn si vytvořit objekty ve zprávném zkosení. (Vytvoříte obdélníka a zkosíte ho dokud se stěnou nepřichytí na mřížku.) Takový objekt lze totiž velice jednoduše škálovat pomocí rohových hranatých táhel, duplikovat, zrcadlově převracet a znovupoužívat, jak je libo a při zachování správného úhlu, takže odpadně jedna z věcí na kterou byste museli myslet. 

Výsledkem výše uvedené práce s objekty je v tomto případě postel.

Pokud se chcete pustit do větších detailů, přibližte si vaši kresbu a uvidíte další stupeň mřížky. Z větší vzdálenosti jsou totiž vidět pouze ony hlavní čáry, které si pamatujete z nastavení mřížky.Pokud si ale kresbu přiblížíte, můžete pracovat mnohem detailněji.

Jak jste si jistě všimli, z obrázku zmizely obrysy a naopak přibyl medvěd. Obrysy samořejmě odstraním i z něj. Tímto obrázkem jsem chtěl demonstrovat hlavně to, že obrysy se do tohoto stylu kresby moc nehodí a plasticitu dosáhnete použitými úhly a kombinací barev.

Stejně jako tady. V reálném světě samozřejmě polštáře takhle jednoduchý tvar nemají, ale vy si můžete dovolit zjednodušovat. 

Jsou věci, které chtějí alespoň trochu plasticity, ale přitom jsou děsivě členité. Třeba takový medvídek. Odhlédněme na chvíli od toho, že se tenhle nepovedl. Pro takové menší věci nemusí být plasticita nějak dokonalá, stačí naznačit a použít nějakou tu tmavší barvu. Všimněte si, že zde jde jednak o pokus medvěda vystínovat, ale zároveň taky použít inverzních barev pro některé prvky, které by musely být jinak zákonitě dělané třetí barvou.

Než si všimnete obrazu, sledujte, že medvěd je celý dělaný pomocí přichytávání na mřížku stejně jako vše ostatní v tomhle obrázku (tedy až na jednu čestnou výjimku, vlastně dvě). Obraz je rovněž celý umístěný na mřížku. Všimněte si mraků, jsou striktně hranaté, ale oko klame a tvrdí vám že mají oblé tvary.

Aby nešlo o holopokojík, chce to nějaké ty skřínky, koše, obrazy a pod. Vše v podobném duchu. Všimněte si koše. U něj už se třem barvám nevyhnu, protože potřebuju aby byl plastický dovnitř.

Tohle je jeden z těch případů, kdy si můžete ulehčit práci. Nekreslete zdlouhavě pruhy na zeď. Vytvořte si jeden, třeba jako zde, jako rovný objekt který vyplňuje prostor daný mřížkou. Ten zkopírujte nebo duplikujte (Ctrl+D). Objekty rozmístěte, označte a sjednoťte Křivka >> Sjednocení (Ctrl++).

Duplikujte si stěnu, na kterou budete chtít pruhy namalovat a zvolte Křivka >> Průnik (Ctrl+*).

Pukud použijete částečně průhledný objekt, můžete se spoléhat na to, že převezme plasticitu (tvořenou různými odstíny) objektu pod ním, jako záclona a konzole na obrázku.

Zde opět přijde na řadu pomocí segmentů ale také Křivka >> Rozdíl (Ctrl+-). V případě že vytvoříte nějaký složitější obrazec, který by měl být mírně plastický, jako je třeba níže nakreslený koš na basketball, můžete si pomoct duplikováním objektu, posunem po mřížce o několik pixelů (V toto případě dolů), přebarvením a zarovnáním na původní objekt. 

Ne všechno se musí řídit mřížkou. Důkazem je tento míč. Je vytvořený nástrojem Tvorba hvězd a polygonů (*) a jak vidíte, i když není přesně podle mřížky, nepůsobí v obrázku nijak rušivě. Další možností jak odělat "kulaté" objekty jakožto vícestěny je rozšíření Extensions >> Vykreslit >> 3D Polyhedron. Ale to by bylo na delší vyprávění.

A je hotovo. Obrázek v SVG najdete ke stažení ZDE.