Sarden - deník o Scifi a fantasy

Subscribe to Sarden - deník o Scifi a fantasy feed
Updated: 4 hours 49 min ago

KOMIKS: Deadpool se žení

Tue, 01/22/2019 - 00:00

Deadpool se žení a vás v tomhle komiksu čeká možné utrpení i skvělá nahláškovaná akce. Víte, jak se v Drákulově výzvě Deadpool zachoval jako Jiřík ve Zlatovlásce (jo, zase jsme byli v něčem první a lepší) a taky svému zadavateli sbalil nevěstu - Shiklah, královnu podsvětí? Jo, tak tady si ji bere.

První příběh je tedy - jak jinak - svatba a v Deadpoolově podání to rozhodně není nuda. Navíc, když se do toho zaplete tajná organizace, která se pokusí o atentát, což není dobrý nápad, když cílem je královna podsvětí. Vesměs jde ale jen o žvanící záležitost, která skončí stejně rychle jako začala a vrhne nás do části, jenž bude spousta z vás nenávidět a spousta milovat.

Jde o poměrně bláznivý sestřih všech lásek Deadpoolova života, kdy si každou vezme na paškál jiný kreslíř a scénárista a dostane pár stran, aby se vyřádil. Někdy se to povede na jedničku, jako například v příběhu z džungle, kdy se potenciální nevěsta nachází v bezvědomí a oddávající šaman, zlanařený asi minutu před obřadem, neumí ani slovo z proslovu, jindy budete muset nad dějem přemýšlet, což u Deadpoola není úplně typické a ani komfortní, protože to dost brzdí jízdu z kopce. Tady jsem mnohdy dost trpěl, protože jsem občas nevěděl, co si mám o jednotlivých scénách myslet. Depresivní Deadool? Proč ne, ale ne jen v jednom příběhu mezi něčím, co se tváří jako nekončící párty. Na druhou stranu třeba Niagarská nevěsta je depresivní, ale hodně povedená a Deadpoola tu vidíme zas z jiného úhlu než jen jako hláškujícího zabijáka.

Jako milovník Japonska a jeho popkultury musím vyzdvihnout Deadpoolovy Líbánky v Tokyu, které jsou celé jen ztřeštěnou akcí, kdy se Deadpool pere s jakuzou, nindži a s digitálními monstry zmorfovanými dětskými zlodějíčky. Minimálně vizuálně jsem se skvěle bavil, protože jde o monstrozní barevnou show a easter egg nakonec byl taky fajn.

Tím se tak nějak završí svatební a milostné šílenství a můžeme přejít k zlatému hřebu knížky, retropříběhu Heil Hollywood. Tady ani nemusím prozrazovat nic víc, než že se potkají Deadpool, Cable, Nick Fury a Adolf Hitler... Je to časově nelogické (a to ne kvůli samotné cestě časem), je to ale akční a hodně povedené. Koneckonců jakýkoli komiks, kde někdo sejme Hitlera, nemůže být už z principu špatný. A krom toho je opravdu krásně nakreslený. No a nakonec dostaneme vyklidňovací sešit Magořinec s Madcapem,  ve kterém si to Deadpool rozdá z Lukem Cagem, Daredevilem a Thorem. Akce nic moc, ale příběh je takový melancholicky vtipný a Madcap je rozhodně postava se zajímavou schopností, zvlášť pokud ji nakombinujete s Deadpoolem.

Celkově jde o slabší knihu Deadpoola, ale už kvůli příběhu s Hitlerem byste ji neměli minout, protože Hitler vs Deadpool a Cable, to prostě chcete.

Deadpool: Deadpool se žení

Autor: Gerry Duggan a Brian Posehn
Kreslí: Mike Hawthorne   a Scott Koblish
Nakladatel: Crew
Překlad: Darek Šmíd
Vazba: brožovaná
Stran: 168
Rozměry:16,8 × 26 cm
Cena: 379 Kč

KomiksCrewDeadpoolG. DugganB. PosehnM. HawthorneS. Koblish
Categories: Vector Graphic

RECENZE: J.M.Dillard, Odpor

Mon, 01/21/2019 - 00:00

"Odpor je marný!" Tuhle hlášku používali Borgové už v době, kdy se ve Star Treku objevili poprvé a jak dobře víme, tak jim tahle sebemotivace moc nepomohla, protože si je jak Kathryn Janewayová, tak Jean-Luc Picard nakonec namazali na chleba. Naneštěstí Picard to odnesl asimilací a reasimilací, což se s ním táhne jako červená nit jeho dalším životem. Stále ho to pronásleduje ve formě šuškandy, kradmých pohledů, nenávisti od těch, kterým zabil v Borgské podobě blízké (a že jich bylo), a jak se v Odporu ukazuje i přetrvávajícím napojením na společenstvo, které by už mělo být vyřízené. Jenže není.

Star Trek: Odpor navazuje na poslední startrekovský film nové generace - Nemesis, případně stejnojmenou knihu. Doporučuji se dopředu seznámit s jeho dějem, ale pokud čtete tuhle knihu, předpokládám, že jste minimálně vlažný Trekkie, který má za sebou všechny filmy a seriály. Pokud ne a naskočili jste na startrekovou vlnu třeba pod dojmem Discovery nebo nových filmů, troufám si tvrdit, že si knihu moc neužijete, už kvůli tomu, že předpokládá vytvořený vztah ke všem postavám. Nemesis zmiňuji proto, že v ní došlo k zásadním změnám v posádce a zbytek osazenstva Enterprise se na tuto skutečnost musí nějak adaptovat. Krom toho, že zemřel Dat, opustili posádku Riker a Troi, aby převzali vlastní, novou loď - TITAN.

Jean-Luca Picarda pronásleduje sen. Sen, ve kterém se stane znovu borgem a který se naneštěstí začne připomínat i přes den. Borgské společenstvo v jeho hlavě sílí a on se musí rozhodnout, zda porušit přímý rozkaz a vyhledat borgskou loď, aby zabránil "narození" nové královny. Sekunduje mu Worf jako jeho nový dočasný první důstojník a logická vulkánská poradkyně, která je všechno jen ne Troi, kterou by tak zoufale potřeboval. V této velitelské sestavě nakonec Enterprise vyrazí na souboj s borgskou krychlí a trochu jinými borgy, kteří už nejsou tak technokratičtí a neteční, ale zato pěkně naštvaní na celé lidstvo, které už nechtějí asimolovat, ale pro jistotu vyhladit, protože jde očividně o velmi problémový druh.

Co mě hodně potěšilo, je nejen návrat Borgů, kteří jsou teď sice oslabení, ale proměnění a děsivější, agresivnější, ale hlavně práce s postavami a s personální situací na lodi. Je úplně cítit, že Troi na lodi chybí a prakticky všichni hlavní hrdinové by se u ní potřebovali vykecat a poradit, což nemohou. Worf, můj oblíbenec, je opět jednou z nejlidštějších postav, když kombinuje svou klingonskou čest, výčitky svědomí a jemný nechtěný klingonský humor, který mě snad nikdy nepřestane bavit. Picard je tu hodně "živý", jako ostatně ve všech "borgských" dílech a supluje sám sobě chybějícího Rikera, když improvizuje a riskuje trochu víc, než jsme u něj zvyklí, protože už nemá nikoho, kdo by to dělal za něj. A  T'Lana, nová poradkyně, je pro ně kombinace hlasu rozumu a osiny v zadku. Uvidíme, jak si povede dál, jestli něco jako dál bude. Každopádně naděje, že se vyprofiluje v zajímavou postavu, existuje. Co se J. M. Dillardovi povedlo, je dostat trochu života i do postav obyčejných členů posádky a to i těch, kteří jsou v posádce jen dočasně, což je hodně fajn a ještě to vylepší dojem z knížky.

Celkově bych Odpor doporučil klidně i jako startovací knihu po shlédnutí seriálů nebo minimálně filmů z posádkou TNG. Neobsahuje nic, na čem byste výrazně uvízli nebo co byste nepochopili. V knize je jeden (alespoň pro mě) WTF moment, ale pokud si ho všimnete, nechte ho být, protože porušování Algeronské smlovy je v nových knihách asi poměrně běžnou záležitostí (najdeme ho například i v prvním dílu Titanu - Mezi dvěma světy, který se odehrává zhruba ve stejném období).   

Název: Nová generace 2 - Odpor

Autor: J.M.Dillard
Nakladatel:Brokilon
Překlad:Michaela Burock  
Ilustrace:Jakub Schejbal  
Vazba: brožovaná
Stran: 229
Rozměry:10,8 × 16,5 cm
Cena: 258 Kč;

RecenzeLiteraturaSci-fiBrokilonStar Trek
Categories: Vector Graphic

SOUTĚŽ: jedenkrát čerstvá/ý Kotleta

Mon, 01/21/2019 - 00:00

Všichni tady moc dobře víme, že se nejedná o žádnou kulinářskou show. Všichni tady moc dobře víme, že nejčerstvější Kotleta na trhu je další pokračování postapo série Spad. Franta Kotleta  doplnil osudy svých hrdinů Řetězovou reakcí a my pro vás díky nakladatelství Epocha máme jednu připravenou. Autora, sérii ani nakladatelství není třeba nijak blíže představovat (a kdyby náhodou přece jen ano, klikněte si na odkaz), tak skočme rovnou na otázku. Stačí když nám napíšete:

  • Jaké jsou názvy dalších alespoň tří knih  od Františka Kotlety mimo tuhle sérii?

Svoje odpovědi pište na známou adresu sardensoutez@centrum.cz do nedělní půlnoci 27.1.2019, do předmětu napište Řetězová reakce a nezapomeňte na svoje jméno a korespondenční adresu.

Těšíme se na vaše odpovědi.

SoutěžSoutěžeEpochaF. Kotleta
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Ludmila Müllerová, Případ ztraceného hledače

Fri, 01/18/2019 - 00:00

Když se ztratí hledač, je to pěkně na houby. Zvlášť když hledal legendární Hladový meč, zbraň krále Ruthara. Komtesa Marie, vždy připravená na vzrušující dobrodružství, a její dopisní přítelkyně Marta, chrámová kněžka s neobyčejně bystrou myslí, jsou odhodlané přijít téhle záhadě na kloub.

Hledač Robert z Donglanu odjel na Élladské ostrovy, jen aby v jeho stopách kráčela jedna záhada za druhou. Tak například – proč by někdo jako on věřil, že skutečně dokáže najít zbraň, která vždycky byla spíš pověstí než skutečností? Martě a Marii se už od začátku celé tohle pátrání moc nezdá a rozhodnou se riskovat všechno, jen aby to rozlouskly. Marie se vydává na dobrodružnou cestu na Élladské ostrovy, konkrétně na Kitrinu, kde se to mimochodem jen hemží pašeráky. A podezřelými domácnostmi, když už jsme u toho. Třeba pan Theofil a jeho mladičká manželka, u kterých se Marie ubytovala, jistě něco skrývají! A co ten záhadný taverník s jednou rukou? Nebo stařena míchající zelený sliz? A námořník, který utonul za zvláštních okolností? O záhady tu jistě nouze není.

Styl vyprávění, který Müllerová zvolila, je všechno jen ne lineární. Deníkové zápisky komtesy Marie střídají Martiny dopisy, děj v kurzívě (který se děje mimo zorné pole obou dívek) a to všechno je doplněno o jednotlivé kapitoly legendy O králi Rutharovi a Hladovém meči. Úseky jsou relativně krátké, odlišené jiným druhem písma a navíc doplněné o ilustrace Jany Šouflové. Celek působí svěže a originálně. Může se stát, že deníkovo-dopisní styl se vám místy omrzí, pakliže mu to dovolíte, Mariiny části totiž dostávají nejvíc prostoru, ale i tak je to vskutku čtivé!

Přesto musím přiznat, že po dočtení poslední stránky ve mně zůstal poněkud rozpačitý dojem. Čím to? Případ ztraceného hledače je jako velký nadýchaný dort, krásně ozdobený, nic se nerozpadá, nikde nic neteče, vypadá prostě báječně a sliny už se vám sbíhají. Ale když do něj kousnete, zjistíte, že se cukrář nechal trochu unést a ve snaze zužitkovat všechny ty skvělé suroviny jich smíchal příliš. A tak se chutě tlučou a je jich zkrátka mnoho. Biblický patos se mísí s motivy ze severských ság, se staročeskými koncovkami sloves, francouzskými jmény, artušovským mýtem a to celé je obalené řeckým klimatem. Takové kombinace bývají zábavné a vzrušující, ale jen když se použijí s mírou a přesně navážené. Když vám pomalu dojde, že celé to vyprávění o Hladovém meči je tam vlastně jen na oživení a nemá vcelku žádný výraznější dopad na „současné“ události, najednou trochu zhořkne na jazyku.

Detektivní zápletka vypadá přitažlivě a v knize jsou místa, kdy se s chutí pustíte do odvážných teorií o vrazích a zahradnících. Jenže i tady je těch surovin trochu moc. Nemůžu se ubránit dojmu, že vynechala-li by se jedna či dvě zápletky, výsledek by byl mnohem stravitelnější. Takhle je to malinko překombinované a výsledné rozuzlení poněkud neuspokojivé. Navíc čtenář neustále balancuje mezi rozhodnutím, zda to má být parodie, či nikoli. Sem tam se to k ní přehoupne, ale většinu času zůstává na půl cesty – pro konečný výsledek je jí buď málo, nebo příliš. Humoru je tu však požehnaně, obzvlášť Mariiny části vás často přinutí pochechtávat se pod vousy a někdy se i ztotožnit s jejím pohledem.

Sečteno a podtrženo, v gastronomické soutěži by Případ ztraceného hledače první místo asi nevyhrál. Na takové množství motivů, prvků a stylů je to zkrátka příliš těsný prostor. Navýšit počet stránek by tomu nejspíš pomohlo, do epického detektivně-dobrodružného románu se takové zámotky hodí. Na druhou stranu by ten deníkový styl i Mariin opakující se humor v takovém případě asi nevystačil. Müllerová ovšem psát umí, a to dokonce velmi dobře, jsem si tedy jistá, že by si s takovým případem zvládla poradit. V této podobě vás Případ ztraceného hledače neurazí, nebude vám z něj vyloženě těžko a na pár hodin vás dokáže příjemně zaměstnat. K dokonalosti má však bohužel ještě dlouhou cestu.

Ludmila Müllerová, Případ ztraceného hledače
Nakladatelství: Straky na vrbě
Obálka a ilustrace: Jana Maffet Šouflová
Rok vydání: 2018
Počet stran: 460
Cena: 290 Kč

RecenzeLiteraturaL. Müllerováčeská fantasyStraky na vrbě
Categories: Vector Graphic

KOMIKS: Mike Mignola, Lovec Čarodějnic 1: Ve službách andělů

Thu, 01/17/2019 - 00:00

Netrvá to dlouho a série několika vražd na pochmurné londýnské ulici začne nabývat okultních rozměrů. Není divu, že se v okolí brzy objeví sir Edward Grey. Když případ nevyřeší nechvalně známý lovec čarodějnic, tak kdo jiný?

Při pátrání po vrahovi třech londýnských gentlemanů vychází najevo, že se skupinka nebožtíků nedávno účastnila archeologické expedice. Při vykopávkách v tajemném městě na Sahaře objevili i něco jiného, než jen pozůstatky neznámé civilizace – podivnou kostru, která měla být v Londýně podrobena dalšímu zkoumání. S vidinou nehynoucí slávy ale netušili, že se kosti stanou jejich prokletím. Bytost, která je jejich majitelem, totiž za záhadných okolností ožila a prahne po jejich krvi.

Lovec čarodějnic Grey se skrze spiritistické médium nakonec setkává se stvořením, které má celé řádění na svědomí. Zároveň se ale zaplétá s dalším možným nebezpečím, které ztělesňuje mocné Bratrstvo slunečního boha Ra.

Sir Edward Grey je další postavou Hellboyova univerza, která si vysloužila vlastní komiks. Je to vlastně takový James Bond – také je ve službách Jejího Veličenstva, jen v trochu jiné roli. Příběh lovce čarodějnic je zasazen do období viktoriánské Anglie, což mu velmi sluší!

První díl odsýpá rychlým tempem. Mike Mignola ani tady nemá problém s budováním napětí, čemuž pomáhá ponurá atmosféra komiksu, ale i tajemstvím opředené hlavní postavy. O samotném lovci čarodějnic se toho ale moc nedozvídáme - neznáme jeho motivy, nevíme, co se mu honí hlavou, což občas dělá z některých jeho rozhodnutí nelogické počiny. Každopádně to vypadá, že je vždy ve správný čas na správném místě, možná proto se mu také podařilo zachránit Její Veličenstvo ze spárů čarodějnic.

Hlavní nepřítel Greye v první části komiksu se až nápadně podobá všem ostatním monstrům z jiných Mignolových komiksů, ať už z Hellboye, nebo třeba Ú.P.V.O. Sice je to typický styl autora, ale začíná to být trošku nuda a příběh přímo nabitý okultismem, magií a nadpřirozenem by si zasloužil alespoň malé zapojení kreativity. Tento nedostatek vynahrazuje odkrývání dalšího možného nepřítele lovce čarodějnic, kterým je Bratrstvo slunečního boha Ra.

Co se týče kresby, tentokrát ji má na svědomí Ben Stenbeck. Mike Mignola má prostě přirozený talent na výběr kreslířů a jejich styl se vždycky velmi podobá tomu jeho. Není to na škodu, protože kresba je další z věcí, kterou se autor komiksu proslavil. Navíc každý kreslíř vždy do díla vloží i něco ze sebe, což je i případem Stenbecka. Viktoriánské ulice Londýna vypadají skvěle a v Greyově tváři se přímo zrcadlí jeho životní útrapy, o kterých toho zatím až tolik nevíme.

Na konci komiksu čekají dvě vydařené povídky – Vražedný pokus vypovídá právě o Greyově záchraně Jejího Veličenstva, Pohřeb Kateřiny Bakerové pak o postavě lovce čarodějnic Henryho Hooda, která se objevila v komiksu Hellboy: Temnota vábí.

Lovec čarodějnic bude bavit všechny, kteří prahnou po tajemných příbězích s magickým nádechem a mají rádi období, do kterého je komiks zasazen. V tom případě totiž čtenář určitě odpustí drobné mouchy v příběhu a čtení se oddá naplno.


Lovec čarodějnic 1: Ve službách andělů
Scénář: Mike Mignola
Kresba: Ben Stenbeck
Překlad: Jan Kantůrek
Nakladatelství: Comics Centrum
Vazba: vázaná
Rozměry:158 x 239
Počet stran: 160
Rok vydání: 2018
Cena: 599 Kč
 

KomiksComics CentrumM. MignolaDark HorseLovec čarodějnicJ. Kantůrek
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Daniel Tučka, Pelyněk, III.

Wed, 01/16/2019 - 00:00

Archipelagus se zmítá v bouři revoluce a smrtonosná rostlina pelyňku nabírá na síle a hrozí zahubit celé lidstvo. Do hry vstupují rozmarní bohové a to, co začalo jako špinavý boj o moc, se najednou změnilo v hru o přežití. Daniel Tučka nám v posledním dílu své steampunkové trilogie servíruje přímo epický závěr.

Celý příběh pochopitelně stojí na známých postavách, které nás provázejí už od prvního dílu. Opět potkáme svéhlavou Adelaide, která si prošla kariérou šlechtičny, manželky, cestovatelky, královny, aby nakonec zahodila všechny své „tituly“ a vydala se zachránit svět pouhou silou svých schopností (a že nejsou ledajaké). Vírem událostí se samozřejmě nechá smést i Nicolas Gordon, smělý mladík se zálibou v létajících strojích (a neschopnosti bez nehody přistát). Nesmíme opomenout ani geniálního vynálezce profesora Spinalise, špiona Felixe Monteze, prostitutku Frídu a řadu dalších dobře známých tváří, bez nichž by byl tento příběh jen suchých výčtem neblahých událostí.

Tučka se opět nenechává zkrotit konvencemi a bez skrupulí kombinuje žánry dle libosti. Do původních kulis steampunkového žánru přimíchal trochu sci-fi i trochu čistokrevné fantasy. Stroje a moderní vymoženosti bojují proti prastarým bytostem a magii a kupodivu je to boj velmi vyrovnaný. Na první pohled to vypadá jako pěkně bláznivý mišmaš, ale funguje to báječně. Uznejte, v které jiné knize by se bitevní vzducholodi daly do boje s draky?

A co by to bylo za příběh bez trochy humoru. Tučkův humor je laskavý a zároveň poněkud uštěpačný. Hrátky se slovy, které tolik okouzlily v prvním díle, tentokrát nedostaly tolik prostoru, což je trochu škoda, ale vyjadřování postav zůstává stále stejně roztomile starosvětské. Už jen kvůli tomu si Pelyněk zaslouží přečíst.

Co se týče stavby děje a zápletky, autor už jen graduje, co se mu povedlo rozehrát v předešlých dílech. Ovšem i tak je třeba číst s jistou dávkou pozornosti, abyste se v intrikách a tajných plánech neztratili. Ovšem na druhou stranu přitvrzuje, neboť přibývá padlých a nejedna postava se obětuje (nebo je obětována) ve jménu většího dobra.

Pelyněk, po kterém je celá trilogie pojmenovaná a který doposud jen tak nenápadně svými výhonky zkoumal terén, se najednou rozmachuje přes celou knihu. Přímočaře pohlcuje vše, co mu přijde do cesty, a všechny bytosti, které mu spadnou do spárů, mění na magické bytosti. Ty mu pak bezvýhradně slouží a přesně v tom spočívá celá hrozba. Umí ho zkrotit pouze oheň a to, co lidé tak dlouho postrádali – elektřina. Řada věcí, která byla v předchozích dílech poněkud nejasná, začíná dávat smysl a nadšení, s kterým postavy bojují o život a svobodu, přechází na čtenáře, a věřte nebo ne, odložit knihu vyžaduje velikou dávku sebeovládání.

Nezapomeňte se také pokochat opět úžasnou obálkou, která je dílem Tomáše Kučerovského. A vnitřek knihy ozvláštnily kresby Lenky Šimečkové. Dvojí potěšení v jednom.

Pelyněk je skvělá trilogie. Výborně napsaná, v netradičních kulisách a s báječnými postavami, které vám na chvíli dají zapomenout na šílený svět topící se v sociálních sítích. Ocitnete se v dobách, kdy gentleman a dáma nebyla jen prázdná slova a kdy hrdinské kousky dokázaly doslova vyrazit dech. Kéž by více českých autorů bylo obdařeno takovým spisovatelským umem a nevšední představivostí.

Pelyněk, III.
Daniel Tučka

Nakladatelství: Straky na vrbě
Rok vydání: 2018
Obálka: Tomáš Kučerovský
Ilustrace: Lenka Šimečková
Počet stran: 485
Cena: 250 Kč

 

RecenzeLiteraturaD. TučkaSteampunkPelyněkStraky na vrbě
Categories: Vector Graphic

KOMIKS: Brian Azzarello - Eduardo Risso, 100 nábojů: 13 - Smůla

Tue, 01/15/2019 - 00:00

Přijmeme-li za pravdivou lidovou moudrost, že kdo seje vítr, sklízí bouři, pak je třeba uznat, že série o stovce ran ji naplňuje zcela beze zbytku. Ba co víc, je na místě začít uvažovat o zanedbané včasné sklizni a uvědomění si, že tady všem přes hlavu přerostlo nefalšované tornádo, které spolkne všechny a všechno.
Recenzovat poslední díl tohoto opusu je nevděčné. Vše již bylo řečeno, žádné velké zvraty se neočekávají, a tak je článek před vámi vlastně jen ujištěním pro pár nedůvěřivých, kteří by si mysleli, že sérii snad ke konci dojde dech. A ty můžu uklidnit již na tomto místě, že opravdu nedošel. Snad tedy alespoň pro pořádek.
Smůla nás dostává do okamžiku, kdy si již dávno všichni vyjasnili, jak to vlastně bylo, kdo koho zradil a za jakým účelem. Vyvražďovací válka mafiánských rodů je u konce, hlavní viníci zatím nepotrestáni. Nepřinesla ve výsledku nikomu profit. Menší rody byly po ztrátách svých hlav pozřeny většími, ale je jich moc i na tyto velké hráče. Situace je nestabilní a je třeba se konečně sejít u jednacího stolu a dohodnout podmínky. Do zasedání však nikdo s jistotou neví, půjde-li o kapitulaci, určení obětního beránka nebo další nesmlouvavý boj, tentokrát za použití pouze slov a intrik domlouvaných tajně mezi jednáními v areálu pro ně vybraném.
Atmosféra je hustá, skoro až hmatatelná. Nikdo si není ničím úplně jistý a i zdanliví vůdci mají nervózní tik. Kontrastuje zde několik rovin. Na nejvyšší si jdou hlavy po krku podle toho, jak si rozdělí svět za pomoci svých figurek. Ty jsou hned o patro níž a zatímco jim padají iluze o jejich pánech, stávají se spontánně freelancery a řeší pro změnu své osobní křivdy a účty. Mnohem emocionálněji, rychleji a brutálněji.
A pak tady máme něco jako šedou zónu. Skupinu pár jedinců, kteří nejsou ani v jedné z předchozích, pohybují se někde mezi, ale zároveň cítí, že by měli stát výš. Že jim narozdíl od pěšáků není jedno, jaké slovo dostanou. I mezi nimi jsou však rozdíly, a to v šancích, jaké na zisk lepší pozice mají. A ty jsou markantní. Vedle sebe tu tak stojí mistr intrik a plánování, který byl na počátku odsunut svými "přáteli" kousek dál, čímž ho o půl schodu shodili z vedoucí pozice, byť by na ni měl nárok a schopnosti, a brutální vraždící maniak, který má kořeny v dolní vrstvě a jen si spletl hvězdy s jejich odrazem na hladině.
Byť se to nemuselo zdát reálné, i v posledním díle dojde k několika charakterovým vývinům. U některých dojde jen k předem očekávanému vyvrcholení změny přístupu, u jiných k úplné otáčce o 180 stupňů.
Jak tohle skončí si musí každý přečíst sám. Je ale třeba si uvědomit, že poslední díl série má hlubší přesah a je důstojným zakončením. Byť mu někteří čtenáři mohou vyčítat, stejně jako dvěma předchozím knihám, že se již nejedná o rámcové povídky, vždy přesně ohraničené jednou knihou, jako tomu bylo v prvních deseti. Tehdy se jednalo o životní příběhy jednotlivců a o to, jaké na ně má vliv nové dilema - možnost pomstít se bez následků. Gravesova hra s kufříky však byla utnuta a série tak končí ucelenou prolínající se zápletkou. Ta nemá mnoho společného s počátky, na které můžeme akorát nostalgicky vzpomína a srovnávat, kam až jednotivé postavy dospěly. 
Nezáleží, kdo a zda-li na konci umře nebo přežije, ale na tom, že tohle tornádo si nebere servítky. Jako mlýnek na maso spolyká vše, co už jednou zabředlo do tohoto příběhu. Vyjít z něj bez následků nemůže nikdo, záleží jen na tom, jak moc je poznamenán. Fyzicky či psychicky, na tom nezáleží.
100 Nábojů - Smůla musím doporučit, minimálně, pokud vás zajímá zakončení nového směru, jakým se série vydala v několika posledních dílech. Pak není moc co vytknout, snad jen občas ne hned jasné rozhovory, v nichž není na první pohled zřejmé, kdo jsou jejich účastníci. Často se v nich odkazuje na události z mnohem starších dílů, které je lepší si dát před závěrem radši znova. Jedině tak si člověk užije výsledný dojem naplno.

100 nábojů: 13 - Smůla
Brian Azzarello, Eduardo Risso
Nakladatel: BB Art
Překlad: Petr Zenkl
Korektura: Mirka Jarotková
Redakce: Jiří Pavlovský
Rok vydání: 2018
Počet stran: 304
Rozměr: 168 x 258
Provedení: paperback
Cena: 699 Kč

B. AzzarelloE. Risso100 nábojůKomiksBB artP. Zenkl
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Robert Fabian, Valkýry

Mon, 01/14/2019 - 00:00

Čas nadešel. Nemáte dobrou náladu a brzy ji budou postrádat i ostatní. A kromě ní budou postrádat i jisté části těla. Nadešel totiž čas pomsty a valkýry právě rozpínají svá křídla.

Za Valkýrami stojí český autor Robert Fabian, který píše převážně military sci-fi, viz např. jeho debut Mariňáci. Kniha obsahuje dvě novely – Den skoro jako každý jiný a Černé slunce, jež spojuje téma pomsty.

První příběh se odehrává v postapokalyptickém světě, konkrétně pak v jednom městě, kde se hlavní hrdina, bývalý voják, vydává pomstít jistou ženu. Moc času mu však už nezbývá. Ani nikomu dalšímu. Novela je vyprávěna v er-formě a napínavá je už od začátku. Čtenář totiž neví, co přesně způsobilo rozpad civilizace, a vše se dozvídá postupně. Nechybí tak různá překvapení, ovšem nejvíce je třeba vyzdvihnout temnou atmosféru příběhu. Díky naturalistickým a bohatým popisům na čtenáře doléhá všudypřítomná smrt, zmar a beznaděj. K temnému ladění přispívají samozřejmě i postavy, které se mnohdy neštítí ničeho. Postava hlavního hrdiny sice není příliš propracovaná, ale přesto není problém se do ní vcítit a oblíbit si ji, ať už pro její hlášky, černý humor nebo drsnost. Co se týče děje, ten je víceméně přímočarý, ovšem jelikož v něm nechybí přestřelky, výbuchy či boj zblízka, tak se čtenář příliš nenudí. Navíc díky krátkým kapitolám se novela svižně čte a díky krátkým větám v akčních pasážích má děj rychlé tempo.

Druhý příběh se opět odehrává ve městě, ale tentokrát civilizace pořád stojí na svých nohou, byť poněkud vratkých. Jeden bezdomovec se vydává hledat jistou ženu, ovšem nebude to mít úplně jednoduché. A jeho nepřátelé už vůbec ne. Novela je vyprávěna velmi naturalisticky a v ich-formě, díky níž se čtenář do hlavního hrdiny snadno vcítí. K tomu dochází už v samotném úvodu, kde vypravěč barvitě popisuje těžký život člověka žijícího na ulici. Oproti prvnímu příběhu tak zde čtenář hlavního hrdinu lépe pozná a dozvídá se o něm víc i prostřednictvím jeho flashbacků, které zároveň přinášejí různé otázky. Hlavní hrdina v mnohém připomíná Jasona Bournea – má mnohé znalosti, umí vyrobit výbušniny, dobře střílet nebo bojovat zblízka. Navíc má rád černý humor a sem tam prohodí nějakou tu hlášku. Ještě nutno zmínit, že ani zde nechybí napětí či překvapení a akce je zde mnohem víc než v první novele.

V obou příbězích je třeba vyzdvihnout to, jak vtipně autor pojmenovává postavy – např. muž ohánějící se trubkou je Trubka, muž držící kudlu je Kudla atd. Za zmínku stojí i postupné dávkování informací; autor totiž ne vždy řekne vše v jedné dlouhé větě. Informace odhaluje postupně. Větu po větě. Krátké větě. Navíc se nebojí používat vulgarismy, které dobře pasují k postavám i prostředí, a kromě toho se vyzná ve zbraních, vojenské výstroji, boji zblízka atd., což je patrné např. při popisování přestřelek. Aby se však o výše uvedených věcech čtenář dozvěděl něco víc, tak kniha obsahuje seznam vysvětlivek ohledně zbraní, vojenského vybavení, slangových výrazů apod. Ještě je třeba pochválit černou obálku se stěží viditelnou krvavou skvrnou, která předznamenává temný obsah knihy. A co se týče výtek, drobným negativem jsou občasná klišovitá přirovnání.
 

Závěrem nezbývá než říci, že Valkýry jsou skvělým oddechovým čtením a ocení je všichni ti, kteří mají rádi akci a adrenalin.

Robert Fabian
Valkýry

Nakladatel: Straky na vrbě
Rok vydání: 2018
Počet stran: 568
Cena: 350 Kč
 

LiteraturaRecenzeR. FabianStraky na vrběčeská sci-fi
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Suzanne Collinsová, Gregor a město po městem

Fri, 01/11/2019 - 11:03

Představte si, že je vám jedenáct a že jsou prázdniny, období volna a bezstarostnosti. Jenže všichni odjeli na letní tábory a vy jste zůstali doma a hlídáte dvouletou sestřičku, protože táta vám zmizel neznámo kam a máma musí pracovat. Zábava k pohledání a nuda k uzoufání. A pak se najednou propadnete dírou v prádelně přímo do neznámého světa, kde se to hemží obřími šváby, potkany a podobnými roztomilými zvířátky a lidé lítají na netopýrech. Že to zavání skvělým dobrodružstvím? To rozhodně ano!

Tak už si to přiznejte. Kdo z vás tajně netouží po tom, aby mohl zmizet tajným otvorem pryč z šedivé každodenní reality? Neříkejte, že jste nikdy nechtěli projít skříní do Narnie, proběhnout přepážkou na nástupišti King Cross, nebo jako Alenka hupsnout do králičí díry a vydat se vstříc nečekaným zážitkům a prožít neuvěřitelné věci. Ovšem hlavní hrdina Gregor z nenadálého propadnutí se mimo známý svět zas tak nadšený není a jediné, po čem touží, je dostat se zase zpátky domů. Ale ukáže se, že Podzemí ho jen tak nevydá. Dávné proroctví podzemních lidí říká, že mír mezi jednotlivými národy nastolí bojovník a světe div se, vypadá to, že onen vyvolený je právě Gregor. Ten se ovšem necítí být bojovníkem o nic víc než osminohým pavoukem. Ale zjišťuje, že národ Potkanů unesl a vězní jeho otce, a tak se spolu se sestřičkou Botkou a dalšími pomocníky vydává do nehostinných krajů Podzemí zachránit otce a nastolit v kraji mír.

Gregor a město pod městem je prvním dílem akční pětidílné série nazvané Letopisy Podzemě. A když už vás nenaláká název, určitě vás zaujme autorka Suzanne Collinsová. Pokud teď trochu tápete, proč by vás měla zrovna ona uchvátit, vězte, že stojí za veleúspěšnou sérií Hunger Games. Tentokrát ovšem cílí na mladší čtenáře, kniha je určena dětem od cca 10 let.

Gregor je sympaťák, snaží se chovat správně, i když má neustálé pochyby o tom, jak by takové správné chování vlastně mělo vypadat. A ty ho dělají snesitelně lidským. Je to ten typ vyvoleného hrdiny, který vlastně žádným hrdinou být nechce. Vůbec nechápe, proč ta volba padla právě na něj a proč by měl zachraňovat svět, o kterém právě teď zjistil, že existuje, a jehož zákonitosti mu akorát přivodily pořádnou bolest hlavy. K tomu přidejte něžnou starostlivost o roztomilou mladší sestřičku a je zkrátka těžké si Gregora neoblíbit. Což už je trochu horší se šváby, pavouky a potkanem, kteří Gregora doprovází na záchranné misi. Takoví jednorožci a králíčci by jistě byli snesitelnější. Ale nedá se svítit, ostatně kočka Šklíba taky nebyla zrovna rozkošný mazlíček.

Román je příjemně svižný, akční a dobrodružný, tak aby zaujal cílovou skupinu a pobavil. Nutno autorce přiznat, že napsat poutavý příběh umí na jedničku. Děj rychle odsýpá, zápletka je jednoduchá a rozuzlení sice předvídatelné, ale přece jen je to kniha pro děti, tak těžko můžeme chtít rafinovaně komplikovaný závěr.

Jistě, námět světa paralelního s naší realitou neoplývá bůhvíjakou originalitou, vzpomeňte si na již zmíněnou Alenku nebo třeba Gaimanův román Nikdykde. Stejně jako využití mluvících zvířat či motiv hrdiny předurčeného proroctvím není nic, co by už nebylo ve fantasy literatuře použito tisíckrát. Ale řemeslně je to zvládnuto tak dobře, že nedostatek nápaditosti vůbec nevadí. Naopak i tady se autorce podařilo předat čtenáři pocit, že tohle vlastně může zažít kdokoli, stačí jen potkat tu správnou skříň.

A jestli za vaší pračkou přece jen není tajný průchod do jiného a jistě mnohem zábavnějšího světa, nezbývá než otevřít knihu a prožít to pravé dobrodružství aspoň zprostředkovaně, třeba právě s Letopisy Podzemě.

Gregor a město pod městem
Suzanne Collinsová

Série: Letopisy Podzemě (1.)
Nakladatelství: Fragment
Původní název: Gregor The Overlander
Rok původního vydání: 2003
Rok českého vydání: 2018
Překlad: Zdík Dušek
Počet stran: 365
Cena: 299 Kč
 

RecenzeLiteraturaS. CollinsFragmentAlbatros mediaFantasySarden čte dětem
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Vilém Koubek, Čepel entropie

Thu, 01/10/2019 - 00:00


Entropia je fyzikálna veličina, ktorá meria neusporiadanosť (náhodnosť, neporiadok, mieru neurčitosti) systému.  Wikipedia

Občas aj démoni zatúžia opustiť svoje teplé miestečká ukryté tam, hlboko dole. Nuž, hovorí sa, že zmena je život. Ibaže dostať sa hore, medzi ľudí, je trošilinku komplikované. Nikdy totiž neviete, do akého človeka sa vtelíte. Strážca tých najhorších a najodpornejších vecí si je istý, že utiecť musí. Netuší však, že nekromantský rituál, ktorý využije, ho vrazí do tela starého vetchého dôchodcu Tondu Vořezálka. Po prvotnom šoku opustí brány domova dôchodcov a pokúsi sa naučiť životu obyčajných pozemšťanov.

Sežere tři bezdomovce, jen aby zjistil, že mastné vlasy a krystaly zaschlé moči tvoří velmi rafinovanou kombinaci s omamným buketem... Str. 20

Presne tak. Démoni sa živia ľuďmi. Baví ich to rovnako, ako sex, chlast a drogy. Lenže ani zamestnanci pekla si nemôžu dovoliť všetko. Majú svojich nepriateľov z radov křestíšů ( v preklade  kresťanov). Inkvizítori však nie sú ich jediným problémom. Sú tu aj lovci za odmenu. Jedným z nich je Earl a Earla si nesmiete spliesť s čajom. Je to démonská bytosť, živí sa lovom iných temných bytostí a fantasticky sa na tom zabáva. No Earl sa práve teraz cíti osamotene. Preto sa rozhodne milého Toníka zobrať do partie s tým, že sa budú zabávať spolu. Návrh, najskôr psina a práca až potom, sa Tondovi zapáči. Nuž a nám sa v jemnom opare síry, za zvukov utrpenia, démonického rehotu, zimomriavok a stoporených bradaviek, narodila ústredná dvojica.
Earl sľúbil Toníkovi veľa srandy, čo znamená lov démonov a ľudí za primeranú odmenu. Že padne polovica mesta a ľudia stratia nielen ruky, nohy, hlavy ale aj dôstojnosť... s tým sa počíta. Sranda a cigarety musia byť, aj keby na chleba nebolo.
Túžba po zábave dovedie týchto dvoch až k vyvraždeniu istého kresťanského zhromaždenia a znesvätenie kostola. V tomto momente sa začínajú problémy, v ktorých má prsty sám Satan.  Dvojica pobehuje po Čechách, ukrýva sa v zapadnutých dedinkách, ktoré ani na mape nenájdete. Roly sa zrazu otočili. Za pätami im letia helikoptéry inkvizície a nájomní lovci teraz dýchajú na krk im.
Príbeh sa nám krásne skomplikuje, pribudnú nové postavy, tie staršie zomrú strašnou smrťou, prípadne aspoň rýchlou smrťou a zase sa to bude zamotávať a komplikovať. Čo iné by ste čakali od dvoch šialených démonov v réžii samotného Satana a s pápežom vo vedľajšej úlohe? Dokážu naši hrdinovia z týchto průserov nejako vybrusliť alebo doplatia na to, že nedodržiavali desatoro? Otázok je viac, než dosť a odpovede sú nejasné.

Čepel entropie je splatter šľahnutý s bizaro fiction. Ak nie ste fanúšikmi spomínaných žánrov, prípadne omdlievate už len pri zmienke o krvi alebo bizarnostiach, túto knihu v kníhkupectvách obchádzajte veľkým oblúkom. Surové prirovnania, hektolitre červenej, odtrhnuté končatiny, črevá, ktoré sa ladným pohybom sunú k zemi... a k tomu humor na úrovni najspodnejšieho podlažia pekla a oblaky cigaretového dymu ako bonus.

...o led se začnou nekontrolovaně štípat kosti.Ochutnávky morku ševelí po stěnách... Kde jsou leukemici, když se rozdávají vzorky zdarma?  Str. 39

Román spĺňa všetko, čo tieto štýly prikazujú tak poctivo, sťa by to bol Boží zákon. Zo začiatku to budete hltať, no môže sa vám stať, že niekde medzi Polesnom a Kozojebmi zistíte, že sa trošku nudíte. Dej je roztrasený, jak ruky deväťdesiatročného dôchodcu. Opakuje sa, akcia strieda akciu a je vlastne takmer stále o tom istom. Chýba aspoň chabá zmysluplná dejová línia, ktorá by to bezhlavé pobehovanie po republike a vyvražďovanie obyvateľstva stmelila a pozametala chaos, ktorý v príbehu vládne.
Takže ak sa chcete zabaviť, spolu s Earlom a Tondom vyvraždiť polovicu Čiech, spáchať atentát na pápeža a spoznať smrť na sto spôsobov, Čepel entropie je pre vás to pravé nenáročné čítanie. Tá trocha zmätku predsa súčasného človeka nemôže zaskočiť.


Čepel entropie
Vilém Koubek

Počet stran 238, brož.
Nakladatelství Host
ISBN 978-80-7577-608-2
Rok vydání :2018
Cena: 246 Kč

RecenzeLiteraturaV. KoubekHostHororFantasySplatter
Categories: Vector Graphic

KOMIKS: Star Wars: Vader - Stíny tajemství

Wed, 01/09/2019 - 00:00

Star Wars věnované příběhům Temné straně Síly? Proč ne. Čtenář však nemůže čekat slaďoučkou romantiku a dobré skutky, když je hlavním hrdinou Darth Vader. Příběh Star Wars: Vader – Stíny a tajemství se odehrává po zničení Hvězdy smrti a v návaznosti na příběh Star Wars: Skywalker útočí, tj. po likvidaci zbrojní továrny impéria na Cymoonu 1. Lord Vader zažívá období úbytku přízně a důležitosti. Není to nic, s čím by se chtěl spokojit, a proto rozehrává vyšší hru o moc. Je ochoten využívat pro své cíle různé postavy ze SW univerza. Aby to však neměl až tak jednoduché, dostává příkazem ke spolupráci pobočníky, kteří na něho mají spíš dohlížet.

Nejzajímavějším osvěžením příběhu je doktorka Aphra, vesmírná archeoložka. Mix Indiany Jonese a Lary Croft. Obdivovatelka a fanynka Vadera, vzhledem k jeho požadavkům i vynucená pomocnice. Buřička, živel, který Vader donutil ke spolupráci pod pohrůžkou fyzické likvidace. Z toho jasně plyne, že se opravdu nejedná o vyvážený vztah a Aphra je mnohdy ve svém konání nucena jít i za osvojené morální hranice. Sice je to zlodějka, sympatie čtenářů si však získá nejen svým zjevem.
V knize hrají také důležitou roli vražedný droid BT-1 a sadistický droid 0-0-0 specialista na mučení. Jedná se o osvěžující variaci na legendární dvojici C-3PO a R2-D2. Při jejich podobném vyobrazení čtenáři chvíli potrvá zvyknout si, že tito dva opravdu žádní klaďasové nejsou. Zaujmou také vzpomínkové flashbacky a úvodní titulky psané z pohledu Temné strany. Notoricky známé postavy, jakými jsou Boba Fett a Jabba Hutt, umožňují číst tento komiks i ne úplným znalcům SW. Tento typ čtenářů však nedocení hloubku komiksu.

Po grafické stránce není knize co vytknout. Panely různých proporcí, kvalitní kresba a správná temnota vyzařující z jednotlivých obrazů. Pěkné je zpracování detailů i širších celků. A ozdoba komiksu? Jednoznačně Aphra, na obranu Leiy a Padme ale hovoří fakt, že se v komiksu téměř nevyskytují, což je vzhledem k časovému a obsahovému zařazení zcela logické. Příběh končí otevřeně, což je dobře. Alespoň se lze těšit na pokračování.

Star Wars: Vader – Stíny a tajemství
Scénář: Kieron Gillen
Kresby: Salvador Larroca, Leinil Francis Yu

Nakladatelství: Egmont
Překlad: Milan Pohl
Počet stran: 260
Rozměr: 170 x 260 mm
Vazba: Vázaná
Cena: 499,- Kč

 

KomiksStar WarsEgmontK. GillenS. LarrocaLeinil Francis Yu
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Pavel Renčín, Klub vrahů

Tue, 01/08/2019 - 00:10

Bard městských kanálů, úzkých dlážděných uliček, smogu a bezúčelného lidského hemžení, pod kterým se skrývá hrůza, je zpět. A nám nezbývá než zatáhnout závěsy a plácnout sebou do křesla, protože jak ho známe, zas to zavřeme až na poslední stránce.

Klub vrahů je neuvěřitelně nablýskaná kniha. A teď nemluvím o vizuálním vjemu ani se nesnažím krypticky kritizovat. Je patrné, že si Renčín pohrával s každou větou, že leštil obraty a přirovnání, že nasával přímo z vlastních zkušeností a zkušeností nás všech. Snad na každé stránce se zarazíte, jen abyste si vychutnali pocit důvěrně známého. „Přicházela hodina, kdy se svět venku stává přeludem a svět uvnitř rozsvícených bytů nabývá na skutečnosti.“ Děsivě blízké, že?

Pokud bydlíte nebo se často pohybujete v Praze, budete v Klubu vrahů jako doma. Renčín má město prochozené odshora dolů a skrz naskrz a hlavně ví, jak s tím pracovat. A tak vám možná ta ulice, kterou procházíte každé pondělí v deset, už nebude připadat tak neškodná jako dřív. Ovšem i kdybyste náhodou do té páchnoucí metropole nikdy nezavítali, nebojte se, že budete o atmosféru ochuzeni. Proto je tu městský bard, aby vám až nepříjemně sugestivně popsal smogem se dusící ulice, všudypřítomnost výfukových plynů, předvánoční napětí, mrazivé počasí bez sněhu a mlhu, která obklopuje všechno a všechny. Renčín je tímhle vším prosáklý až do morku… papíru.

Také příběh začíná jako něco, s čím se spousta lidí dokáže ztotožnit. Adam Havel pracuje ve společnosti Fajntel a snaží se lidem vnutit zaručeně výhodné koupě. I když, vlastně se ani moc nesnaží, ale peníze potřebuje, tak co. Hlavně když za sebou může po práci zabouchnout dveře mikroskopického bytu a ponořit se do nějakého toho papírového dobrodružství. A pak jednou potká v metru ji, Dianu. Všechno se rázem změní, Adam vyskočí z letadla a padá volným pádem. Co na tom, že se nešťastným způsobem zaplete do podivných vražd, hlavně že konečně žije.

Je to detektivka, je to thriller, je to psychologická skica, je to čtenářský deníček nerda. Je to co chcete. Jisté je, že budete hltat písmenka, dokud tam nějaká zbudou. V tradici těch nejlepších detektivek si budete kousat nehty a zuřivě přemýšlet, kdo tedy… Skoro do poslední chvíle budete skládat dílky, různě je natáčet a obracet a hledat pro ně nová místa. Renčín si totiž dal velký pozor, aby v průběhu děje neprozradil příliš a neznudil čtenáře jednoduchým řešením. Náznaky trousí skoro neustále, ale jen jako Jeníček s Mařenkou drobečky. To víte, chvíli zabere, než z nich poskládáte chleba. Může se stát, že správné řešení uhádnete už na začátku? Ale jistě, beze všeho, jen své závěry během čtení aspoň desetkrát změníte a budete pochybovat…dokud vám nakonec v opulentním záblesku prozření nedojde, že je to celé jedna velká aluze na K- no moment, to byste chtěli trochu moc, ne? Dejte mi pak vědět, na jaké stránce to vaše prozření přišlo.

Tahle knížka má tolik vrstev, že nějaké severské detektivky jí nesahají ani k první stránce. Je plná mlhy a krve, násilí, města – města, které je přeplněné a zároveň děsivě prázdné. Je složená ze všech těch knih, co má Adam Havel v knihovně, z lékařských zpráv a z černé kroniky. A také z vánoční atmosféry, byť nejspíš ne úplně takové, na jakou jste zvyklí. Můžete ji samozřejmě číst v zimě v létě, ale otevřete-li ji právě v tomto období, přidejte si jedno velké plus k (již tak nezapomenutelné) atmosféře.

Jen jedno mi stále není jasné… proč ten Rohatý bůh?

Pavel Renčín, Klub vrahů
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2018
Stran: 304
Cena: 298 Kč

 

RecenzeLiteraturaP. RenčínPrahaDetektivkaThrillerHoror
Categories: Vector Graphic

Nový titul z nakladatelství Epocha

Tue, 01/08/2019 - 00:01

Leoš Kyša, Boris Hokr (editoři)

VE STÍNU APOKALYPSY


Po dlouhém uvažování se pánové Hokr a Kyša rozhodli využít zlatého filmového pravidla druhých dílů, jež hlásá, že pokračování musí být větší, bombastičtější a spektakulárnější. Jestliže byl leitmotivem i jednotícím prvkem první antologie nacismus a třetí říše, přičemž na náccích ve všech podobách a formách se autoři skutečně vyřádili, pak dvojka musela přijít s něčím násobně větším a čtenářsky atraktivnějším. A co je děsivějšího než hnědá záplava, fanatismus a světová válka? Přece APOKALYPSA!!!

Každá civilizace věřila, že jednou přijde její konec – vrátí se bohové a všechno se rozpadne v prach. Tenhle strach zůstává i v dnešním člověku, a možná proto po celém světě patří knihy s tématem apokalypsy a života po ní už desítky let mezi nejúspěšnější. A je jasné, že tahle antologie se mezi ně zařadí, protože v ní najdete přední české autory fantastického žánru, kteří se vydali vstříc invazím mimozemšťanů, zmutovaným virům, zdrcujícím válkám či klimatickým změnám. Jan Kotouč přináší prequel ke své populární sérii o alternativních dějinách českých zemí, Dalibor Vácha vám ukáže, jak by vypadala invaze vojsk zemí Varšavské smlouvy do USA, Petra Lukačovičová vás přenese do občanské války v Praze, Míla Linc vám představí hrůzy morové rány, Petr Stančík nabídne až detektivní historku ze světa, kde se biologická i robotická evoluce údajně ignorují, František Kotleta vás zase přesvědčí, že s invazí mimozemšťanů se dá bojovat jenom pořádnou dávkou humoru, šílenství a… Nechte se překvapit, protože to zdaleka není všechno! Zkrátka a dobře, apokalypsa ještě nikdy nebyla tak barevná jako v téhle antologii! 

Leoš Kyša (* 1979)
Publicista, scénárista, spisovatel, místopředseda Českého klubu skeptiků Sisyfos a organizátor Paranormální výzvy. Známý je jako popularizátor vědy, a to jak díky svým veřejným přednáškám na Akademii věd, tak třeba jako editor sborníku Věda kontra iracinalita 6 (vydala Academia) či scenárista oceňovaného celovečerního dokumentárního filmu Grygar věnujícího se fenoménu české astronomie. Nyní natáčí další celovečerní film s vědeckou tématikou. V oboru Multimediální techniky také přednáší na Slezské univerzitě v Opavě. Jako autor sci-fi se zapsal dvoudílnou úspěšnou space operou Poutník z Mohameda (2009) a Alláhův hněv (2011), povídkovou knihou Válkotvůrci (e-book, 2011) a také řadou povídek uveřejněných v časopisech Ikarie a Pevnost. S manželkou Ludmilou Hamplovou napsal knihu „doporučení“ a úvah na téma Jak přežít manželství (2015). V roce 2017 se vrhl na dráhu editora a podílel se na vzniku povídkových sbírek Ve stínu Říše (2017) a Ve stínu apokalypsy (2018). 

Boris Hokr (* 1984)
Publicista dlouhodobě se zajímající o fantastiku, zejména epickou fantasy. Redaktor a přispěvatel řady žánrových webů a časopisů (Iliteratura.cz, Host, Tvar), zástupce šéfredaktora časopisu Pevnost. V Nakladatelství Epocha se podílí na přípravě edice Pevnost, v nakladatelském domě Euromedia Group má na starosti fantastiku spojenou se značkou Laser. To vše mu ale bylo málo, proto se dal do party s bouřlivákem Leošem Kyšou, aby jako spolueditor umožnil vznik povídkových sbírek Ve stínu Říše (2017) a Ve stínu apokalypsy (2018). A to je jen začátek…

V Nakladatelství Epocha právě vychází 1. vydání sbírky povídek Ve stínu apokalypsy. Kniha je již k dostání na pultech knihkupectví a zároveň vychází jako e-kniha. Čtenáři si ji také mohou pořídit s 25% slevou na e-shopu či facebookových stránkách Nakladatelství Epocha.

E-shop: http://epocha.cz/detailknihy.php?id=912
E-kniha: https://www.palmknihy.cz/akcni-fantastika/ve-stinu-apokalypsy-180118
Facebook: https://www.facebook.com/commerce/products/1791690800953759/

Informace o knize
Titul: Ve stínu apokalypsy
Editoři: Boris Hokr, Leoš Kyša
Napsali: Martin D. Antonín, Roman Bureš, Oskar Fuchs, Markéta Klobasová, František Kotleta, Jan Kotouč, Míla Linc, Petra Lukačovičová, Julie Nováková, Petr Schink, Kristýna Sněgoňová, Petr Stančík, David Šenk, Dalibor Vácha, Hanina Veselá

Grafická úprava obálky: Lukáš Tuma
Ilustrace na obálce: Satine Zillah
Formát: vázaná, 130 x 194 mm
1. vydání
584 stran  
Cena: 555 Kč, E-kniha: 299 Kč
Nakladatel: Nakladatelství Epocha
ISBN: 978-80-7557-156-4


O Nakladatelství Epocha
Nakladatelství Epocha se zaměřuje především na literaturu faktu a historii, velký prostor je však věnován i beletrii a titulům v žánrech fantasy, sci-fi a horor. Většina produkce Nakladatelství Epocha je dostupná rovněž ve formě e-knih.

Nakladatelství Epocha
Kaprova 12/40, 110 00 Praha 1
www.epocha.cz
https://www.facebook.com/Nakladatelstvi.Epocha
https://www.facebook.com/FantastickaEpocha

EpochaAntologieL. KyšaB. HokrLiteraturaFantasySci-fi
Categories: Vector Graphic

POZVÁNKA na 5 × 5 × Triumvirát

Mon, 01/07/2019 - 00:00

Literární dílny 5 × 5 × Triumvirát znamenají pět setkání po pěti hodinách věnovaných tématice psaní fantastických povídek. Jsou určené například pro lidi, kteří se v psaní zasekli a rádi by se pohnuli z místa, pro autory, kteří si nejsou jisti, proč se jejich povídka v soutěži neumístila dle očekávání, nebo pro psavce, kteří by rádi potkali lidi se stejným koníčkem. Pomáhají předložit autorům více různých názorů, ze kterých si pak sami mohou vybrat tipy pro ně použitelné. Podmínkou přihlášení je pět volných sobot, dokončená povídka a ochota na ní půl roku pracovat. Dílny se pořádají pod záštitou Městské knihovny v Praze.

Více informací získáte na stránkách Triumvirat.cz nebo na e-mailu knihovna@triumvirat.cz.

 

pozn. Sardenu:
A kdybyste třeba chtěli vědět něco bližšího o organizátorech těchto literárních dílen, můžete mrknout na velký dvoudílný rozhovor, který s nimi v roce 2015 dělala Tereza Kadečková:
první část
druhá část

 

PozvánkaPozvánkyTriumvirátLiterární dílny
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Nick Cave, A uzřela oslice anděla

Fri, 01/04/2019 - 00:00

A uzřela oslice anděla. Název knihy takřka biblický, že?  Jejím autorem je známý australský zpěvák Nick Cave, a pokud si z jeho tvorby vybavíte třeba jen poslední album Skeleton tree a píseň Jesus alone, mohli byste podlehnout domněnce, že se jedná o knihu s křesťanskou tématikou. To je sice svým způsobem pravda, ale nenechte se zavádějícím názvem zmást… Tato kniha je totiž nejspíš úplně jiná než všechny knihy, které jste doposud četli.

Přibližně před dvěma měsíci jsme vám představili grafický román Nick Cave: Mercy on me věnovaný této hudební legendě (recenze zde). Kdo dal na naše doporučení a komiks si přečetl, ten se setkal hned na několika stranách se znepokojivým výjevem muže topícího se v bažině. Kromě toho mohl také sledovat mladého Cavea, jak pod vlivem omamných látek a alkoholu zuřivě ťuká do psacího stroje svůj tajemný román. A právě tato kniha se vám teď dostává do rukou. Vyprávění muže, který se centimetr po centimetru propadá vstříc jisté smrti a jehož slova odráží ty nejodvážnější představy a noční můry samotného autora.

Asi už tušíte, že příběh, který se před vámi odehraje, nebude hezký. S Euchridem, hlavním hrdinou, se setkáváme ve chvíli, kdy je uvězněn v bažině, propadá se níž a níž a sleduje přitom hladové krkavce, „ptáky smrti“, kteří nad ním úlisně krouží. Z této pozice nám retrospektivně vypráví svůj životní příběh, od svého narození až po okolnosti, díky kterým brzy dojde svého vlhkého, páchnoucího, předčasného konce.

Fakt, že jeho matka byla alkoholička a otec podivín z rodiny degenerátů, má ve finále asi jen malý vliv na to, co z Euchrida vyroste. Mnohem víc ho ovlivňuje implicitně nepřátelské prostředí, do kterého se narodil – údolí Ukulore, které zcela ovládá zfanatizovaná sekta ukulitů. Vyrůstá úplně sám, malý němý chlapec, věčně nemocný a s nejrůznějšími druhy postižení, zato s fantazií, že by mu ji mnozí mohli závidět. Netrvá dlouho a začneme mít nepříjemný pocit, že s hlavním hrdinou přece jenom není něco v pořádku…

Šílenství, morbidní obrazy, zvrácená křesťanská symbolika, naturalistické scény, u kterých zamrazí i otrlého čtenáře – kdepak, A uzřela oslice anděla skutečně není čtení pro citlivé povahy. Nick Cave v něm zcela popouští uzdu své obrazotvornosti, otevírá stavidla hnusu a bizarnosti a je jen na čtenáři, zda zvládne celou jízdu tímto lunaparkem zmaru až do samotného závěru.

Pokud jste již knihu otevřeli a po prvních pár stránkách stále naivně doufáte, že se to spraví a vše dobře dopadne, pak věřte, že už to bude jenom horší. Pokud vás ale osobitý Caveův styl psaní zaujal a myslíte si, že máte dost silný žaludek, potom směle pokračujte – gradace a samotné finále této knihy je totiž naprosto fenomenální. Od jistého momentu je to šílená a neustále zrychlující horská dráha, při které se držíte zuby nehty, abyste v zatáčce nevypadli a dojeli s Euchridem až na úplný konec. A to i přes to, že vlastně moc dobře víte, jaký konec ho tam vlastně čeká…

Styl psaní Nicka Cavea určitě není pro každého a kniha samotná už vůbec ne. Pokud je ale člověk dost otrlý na to, aby ji zvládnul, určitě stojí za to. Není to horror, bát se u ní nebudete. Je to romantická tragédie mladého chlapce, plná symboliky, černého humoru, morbidností, biblických narážek a mnoha dalšího. Tak komplexní, že se to snad ani slovy vyjádřit nedá. Jednoduše geniální. A že pořád nevíte, co si pod tím máte představit? Tak snad na závěr malá ukázka…


„Naslouchal zvukům svého spoutaného těla, praskání páteře a žeber, napínání těžce zkoušené nervové pleteně, sykotu vnitřností a sténání své kůže a kostí uvržených do okovů a nabodaných na truchlivý špendlík bytí. Potom přivolal svého anděla a přes všechny klády a pahorky, pařezy a příkopy se rozlilo ultramarínové světlo, které zaplnilo kdekterou rýhu a prasklinu, kdekterou puklinu a skulinu, každé bahniště a každou bažinu, baže i každičkou trouchnivou dutinu, vše, co je na slunci, vše, co je ve stínu; Euchridův svět plný ozvěn a rytmů se koupal v paprscích tmavomodrého světla.“


A uzřela oslice anděla
Autor: Nick Cave
Překlad: Tomáš Hrách
Nakladatelství: Argo
Vazba: Paperback
Počet stran: 349
Cena: 298 Kč

RecenzeLiteraturaN. CaveT. HráchArgo
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Clark Ashton Smith, Mimo prostor a čas: Vybrané spisy. Svazek 1

Thu, 01/03/2019 - 00:00

Otočíte hlavu a ihned si toho všimnete. Hodiny na zdi nejsou v pořádku. Chybí jim ručičky. Najednou máte nutkání podívat se z okna, ale víte, že to není dobrý nápad. Je vám totiž jasné, kde se nacházíte. Mimo prostor a čas.

Kniha Mimo prostor a čas je sborníkem hororových povídek, které napsal Clark Ashton Smith. Tento u nás dosud opomíjený spisovatel patřil spolu s H. P. Lovecraftem a Robertem E. Howardem k tzv. „velké trojce“ autorů kultovního časopisu Weird Tales. Co se týče Lovecrafta, Smith si s ním dopisoval a byli přátelé, což se promítlo do tvorby obou z nich a je to patrné i v této sbírce. V souvislosti s Lovecraftovým mýtem Cthulhu prohlásil Smith následující: „Domnívám se, že jsem stejnou měrou přispěl, jako si z něj vypůjčil.“

Kniha začíná předmluvou, díky níž se čtenář dozví něco o autorově životě a jeho tvorbě. Dále následuje báseň a poté dvacet dva krátkých povídek, ve kterých se lze setkat s čaroději, nekromancií, podivnými bytostmi, démony, ghúly i upíry. V příbězích se objeví také Medusa či Necronomicon, stejně jako zapomenuté říše a fantastické cizí světy. Povídky působí stylem, svým obsahem i atmosférou, jako by je psal sám Lovecraft. Jsou totiž velmi temné, mnohdy s prvky fantasy a na čtenáře z nich dýchá nejen šílenství některých postav či strach z neznáma, ale především obrovská beznaděj hrdinů jednotlivých příběhů. Na postavy a jejich vykreslení sice není kladen velký důraz a dialogů je v povídkách minimum, avšak vynahrazují to bohaté popisy spolu s převažující ich-formou. Díky ní totiž vzniká mezi vypravěčem a čtenářem důvěrnější vztah, než je tomu u er-formy, a vyprávění tak působí „uvěřitelněji“, tedy i děsivěji. Povídky jsou rovněž napínavé, a i když jsou někdy jejich konce předvídatelné, dokáží vždy vzbudit hrůzu.

Obálku zdobí zdařilá ilustrace, v níž by se čtenář mohl snadno vidět. Drobné ilustrace se nacházejí i uvnitř knihy a spolu s dobře zvoleným fontem nadpisů přispívají k vyvolání temné atmosféry.

Mimo prostor a čas lze označit za povedenou sbírku děsivých příběhů, které jistě ocení hororoví nadšenci a zvláště pak fanoušci H. P. Lovecrafta.

Clark Ashton Smith
Mimo prostor a čas: Vybrané spisy. Svazek 1

Nakladatel: Plus
Překlad: Linda Bartošková
Rok vydání: 2018
Počet stran: 346
Cena: 297 Kč

LiteraturaRecenzeC. A. SmithAlbatrosPlusL. Bartošková
Categories: Vector Graphic

RECENZE: Neil Gaiman & Charles Vess, Hvězdný prach

Wed, 01/02/2019 - 00:00

Vesnice Zeď byla vždycky trochu zvláštní. Její obyvatelé se nikdy nevzrušovali z podivného vánku, při němž plameny najednou hoří modře nebo rudě. Ani z ještě podivnějších návštěvníků a pocestných mířících k průrvě ve zdi. Za tou zdí je totiž cosi tajného a přitom dobře známého, cosi, co voní po ostružinách, letním večeru a ohni. Je tam jiný svět.

Každých devět let se za zdí koná trh. K vidění a koupi je všechno možné, od zeleniny ze zahrádky po náhradní oči či živoucí figurky zvířat. Když si nedáte pozor, můžete snadno skončit nadobro očarovaní. A přesně to se stalo Dunstanu Thornovi. Za devět měsíců se pak u zdi objeví balíček se jménem Tristran Thorn. Jak Tristran vyrůstá, začíná být čím dál jasnější, že po svém otci zdědil přebujelý smysl pro romantiku. A tak když při namlouvání nejpůvabnější dívky z vesnice zahlédne padající hvězdu, rozhodne se ji pro Viktorii přinést a vysloužit si tak alespoň polibek když už ne ruku. Směle překračuje zeď a vydává se všanc všem podivnostem a kouzlům Elfie. Jenže padlá hvězda, to je zázrak, na který čekají jak zlotřilé čarodějnice, tak nástupci trůnu na Stormholdu. Začíná závod, který může mít jen jednoho vítěze a o kterém Tristran nemá ani potuchy.

Tenhle příběh už je klasika. Poprvé vyšel více než před dvaceti lety a od té doby zdobí knihovnu každého správného nerda. Avšak teprve teď se k českému čtenáři dostává v podobě, v jaké – kupodivu – byl vydáván původně. Začalo to totiž „obrázkovým příběhem“ autorského dua Gaiman & Vess, který vycházel na pokračování u DC Comics. Přesně tak, Hvězdný prach byl od svého počátku úzce spjat s ilustracemi Charlese Vesse, takže nemějte obavy, že by se vám zas někdo snažil vnutit nějaké recyklované zboží doplněné o pár obrázků a vydávané za zbrusu nový skvost.

Často se setkávám s názorem, že filmová adaptace z roku 2007 je lepší než Gaimanova románová verze. A musím přiznat, že jsem s tím sama souhlasila. Teď už je mi jasné proč – zdá se to možná zvláštní, ale ten Hvězdný prach, co mám v knihovně, vlastně vůbec není Hvězdný prach. Je to kulhající mrzáček s dřevěnou nohou a jedním okem. Něco mu prostě chybí k dokonalosti. Asi už tušíte a máte pravdu – jsou to Vessovy ilustrace.

„Hvězdný prach už znám, četla jsem ho, film jsem viděla spoustukrát, tak to jen tak prolistuji a tu recenzi spíchnu zpaměti,“ říkala jsem si, když jsem odmotávala absurdní spoustu igelitu (hej Crwáci, je to nutné?) z rozměrově poněkud výraznější knihy. Jak jsem se spletla! Po chvíli jsem se přistihla, že stránky otáčím stále pomaleji, nořím se hlouběji do světa za zdí (ne za Zdí, díky bohům nejsme v Západozemí!) a naprosto zapomínám na okolí. Ale vždyť čtu najednou úplně jiný příběh! Vysvětlit vám to asi nedovedu, ale je to tak. Svět Gaimana & Vesse je mnohem kouzelnější, podivuhodnější, přívětivější a (pochopitelně) barevnější než svět Gaimana osamoceného. Ne že by na tom sám ó-velký-mistr měl nějakou negativní zásluhu, zkrátka je vidět, že takhle to dítko bylo zamýšlené a bez taťky (nebo mamky?) ilustrátora to není tak úplně ono.

Samotná kniha je nádherná, a kdyby nebylo obavy, že tu úžasnou obálku omatlám nevzhlednými otisky, mazlím se s ní denně. Pod přebalem je asi ještě hezčí než s ním. Ilustrace jsou na každé stránce, někdy je to třeba detail předmětu, jindy ohromné výjevy přes celé dvě strany. Všechny jsou barevné a neuvěřitelně podrobné. Nad kresbou trhu nejspíš strávíte předlouhou chvíli studováním každého centimetru a stále budete objevovat něco nového. Nejsou to zrovna epické a opulentní výjevy, ale to je dobře, protože takový není ani svět za zdí. A ilustrace jsou jako ten svět – jako domov, který má pro vás otevřené dveře.

Takže ano, ten film je výborný. Ale bude-li mi ještě někdo tvrdit, že je lepší než kniha, vnutím mu tenhle skvost a na pár hodin ho s ním někam zavřu. A až se vrátí z Elfie, bude nenávratně a nadobro očarovaný.

Neil Gaiman & Charles Vess, Hvězdný prach
Nakladatelství: Crew
Rok vydání: 2018
Překlad: Ladislava Vojtková
Stran: 256
Cena: 599 Kč

LiteraturaRecenzeN. GaimanCh. VessCrewL. Vojtková
Categories: Vector Graphic

NOVOROČNÍ BLESKOVKA je Incident v Čechách

Tue, 01/01/2019 - 00:00

Jak jsme slíbili před pár dny, otevíráme rok 2019 Novoroční bleskovkou a je to víc než stylově. Začít nový rok Incidentem v Čechách... to si nemůže dovolit každý.

Díky nakladatelství Mystery Press si může jeden z vás záhy rozšířit svoje obzory i knihovnu o román švédského autora Thomase Årnfelta. Incident v Čechách je temný historický thriler odehrávají se, jak už sám název napovídá, v našich končinách. A chcete-li se dozvědět, jak to celé bylo, stačí, když si zjistíte odpověď na následující otázku.

  • Ve kterém století se román odehrává a co je ten hlavní hrdina vlastně zač?

Svoje bleskové odpovědi nám zasílejte na stále platnou a známou soutěžní adresu sardensoutez@centrum.cz do (POZOR!!!) dnešní půlnoci 1.1.2019. Do předmětu napište Incident v Čechách nebo Novoroční bleskovka a nezapomeňte na svoje jméno a korespondenční adresu. A taky nezapomeňte, že čas máte skutečně jen do dnešní půlnoci, pak se první letošní soutěž uzavře.

Těšíme se na vaše odpovědi a vy se těště i na další soutěže, máte totiž rozhodně na co! Nová soutěžní sardenská sezóna budiž zahájena!

SoutěžSoutěženovoroční
Categories: Vector Graphic

Rok 2019 s Hrou o trůny a s antologií o Praze

Tue, 01/01/2019 - 00:00

Rok 2018 je definitivně pryč. Před námi je rok, který na svém konci nese devítku a samozřejmě taky spoustu otazníků. Vždyť začínat nový rok je jako otevřít nikdy nečtenou knihu či vytáhnout z krabice bonboniéry doposud neochutnaný bonbon.
Už teď se ale dá říct, že to bude rok hodně bohatý na filmy, knihy a komiksy. Než se ale vrhnu na drobné odkrytí karet, dovolte mi teď na chvíli zastavit se.
Rád bych na tomto místě poděkoval především vám, našim čtenářům, kteří se k nám po celé roky rádi vracíte a zůstáváte nám věrni. Je skvělý pocit vědět, že se naše texty neocitají ve vzduchoprázdnu a čtete je. Rád bych poděkoval svému týmu za to, že ze sebe dostává to nejlepší a čte a recenzuje pořád s chutí. A děkuji taky samozřejmě všem nakladatelům, kteří nás podporují knihami na recenze a do soutěží.
A co nás čeká v roce 2019?
Jednou z největších událostí (pro některé tou největší) bude uvedení poslední řady seriálu HBO Hra o trůny. Ano, už letos se definitivně (v telce) uzavřou osudy Starků, Lannisterů a dalších. Už letos zjistíme, kdo získá Železný trůn. A nebude to jediné letošní loučení. Takřka ve stejnou dobu dáme sbohem i další partě. A to sice Avengers, kteří vyrazí do ofenzivy proti Thanosovi. A naposledy se taky setkáme se Škyťákem a Bezzubkou.
Ale nebude to jen o loučení. Netflix nám představí Zaklínače, dorazí Spider-Man ve své druhé sólovce a jeho kolegyně Captain Marvel ve svém prvním filmu.
I v tomto roce nás čeká spousta čtení. Už v lednu dorazí nový kapitán Báthory, ale taky další kniha s Baklym. Pokud se vše zadaří, představí Straky na vrbě svou novou antologii, která bude tentokrát zaměřena na Prahu. Tady na Sardenu vás opět čeká plno knižních, audioknižních i komiksových soutěží, a protože nejen soutěžením, recenzemi a ukázkami z knih je čtenář živ, určitě též i zajímavé rozhovory a tématické články o fantastických knihách i filmech.
Zkrátka a dobře, čeká nás toho i v tomhle roce dost a budeme rádi, když to všechno budete sledovat s námi.

Ať vás provází Síla

Martin Stručovský
 

EditorialZaklínačDobrodružství kapitána BáthoryhoAvengers
Categories: Vector Graphic

VÝZVA: Kniha roku Sardenu 2018

Mon, 12/31/2018 - 17:56

Vážení přátelé, milí čtenáři,

již počtvrté touto dobou oslovujeme vybrané osobnosti s anketou Kniha roku Sardenu. Po loňských debatách (více zde: http://www.sarden.cz/2018-02-28-1647/publicistika-rozhnevane-mlade-ankety) zkoušíme anketu rozšířit o nové respondenty. Je to vše velmi jednoduché. Co tedy udělat?

1. Jmenujte jednu až tři knihy z oblasti fantastiky, které jste v roce 2018 četli a které vás zaujaly.

2. Chcete-li, přidejte krátký komentář o zvolených titulech.

3. Zmiňte, pokud jste se na knize jakkoliv podíleli (autorsky, redakčně, korekturami…).

4. Uveďte své jméno a „hodnost“, tedy jak chcete být uvedeni (např. spisovatelka, redaktor, fan…).

5. Odpovědi zašlete do 31. ledna 2018 na adresu denik.sarden@gmail.com.

6. Přepošlete tuto zprávu lidem, o kterých se domníváte, že mají k fantastice co říci.

Všechny odpovědi budou publikovány. Jde o anketu, doporučení lidí, kteří se v žánru orientují, dalším lidem. Nejde o ceny, o žebříček, o „nejlepší knihy roku“, cílem ankety je vytvořit síť zajímavých knižních tipů (pokud možno za právě uplynulý rok, ale ne nutně).

Jak bylo řečeno, zveřejněny budou všechny komentáře. Pro snazší orientaci v tom, co považují oslovení přispěvatelé za podstatné, zveřejníme také výsledky – tedy v anketě nejčastěji zmiňované tituly. Z pochopitelných důvodů započteme do výsledného součtu pouze ty knihy, na kterých se přispěvatelé nepodíleli, a ty tituly, které vyšly v roce 2018 v češtině v prvním vydání. Pokud bude komentář od jednoho přispěvatele obsahovat čtyři a více tipů, započítáme první tři. Pokud bude zmíněno, že danou knihu přispěvatel nedoporučuje, samozřejmě nebude do výsledků započítána.

Vzhledem k tomu, že Sarden je založen na dobrovolné práci, nejsme schopni jakkoliv honorovat ani případné vítěze ankety, ani respondenty. Spoléháme v tomto na dobrou vůli přispěvatelů. Pokud nám do ankety přispějete, budeme to brát jako souhlas se zveřejněním odpovědi. Vezměte, prosím, na vědomí, že příspěvky mohou být redakčně kráceny a upravovány.

Pro zájemce a z inspiračních důvodů odkazuji na dřívější ročníky:

2017 – komentáře: http://www.sarden.cz/2018-02-26-0032/literatura-kniha-roku-sardenu-2017-komentare

2017 – výsledky: http://www.sarden.cz/2018-02-27-1108/literatura-kniha-roku-sardenu-2017-vysledky

2016 – komentáře: http://www.sarden.cz/2017-02-13-0909/literatura-kniha-roku-sardenu-2016-komentare

2016 – výsledky: http://www.sarden.cz/2017-02-14-0048/kniha-roku-sardenu-2016-vysledky

2015 – komentáře: http://www.sarden.cz/2016-03-08-0026/anketa-kniha-roku-sardenu-komentare

2015 – výsledky: http://www.sarden.cz/2016-03-07-0017/anketa-kniha-roku-sardenu-vysledky


Přejeme do nového roku fantastické zážitky a kupu dobrých knih!

Sarden

Kniha rokuKniha roku Sardenu 2018LiteraturapublicistikaSardenknihy 2018
Categories: Vector Graphic

Pages