Kreslíme papírový model v Inkscape

I v digitální době jsou papírové modely skvělá záležitost a možnost jak zábavnou formou vtlouct do dětí šmatlajících po displeji tabletu nějakou tu kreativní činnost a šikovnost. A co jiného modelovat, než jejich oblíbené "postavy" z filmů?  V našem případě Práška z filmu Letadla.  A kde je v tom Inkscape? Ten je na to ideální pomocník. 

Samozřejmě existují i mnohem lepší nástroje, které vám model vytvořený přímo ve 3d rozloží a opatří vším potřebným, ale ruční práce je zase mnohem větší zábava a přichází po ní i neopomenutelný pocit uspokojení, že na to máte :). Krom toho se jedná o dobré cvičení klasického kreslení a přesného umisťování objektů, takže i ti kdo nejsou papírovými lepiči si z návodu možná něco odnesou. 

Pokud jde o vytváření modelu, většina z nás bude potřebovat nějaký vzor. Málo kdo z nás je takový letecký konstruktér, že dá tvar z hlavy. Naštěstí Google většinou něco použitelného vyplivne a tak můžete začít. Základem, je naimportovat si vzor - v tomhle případě pohled z boku a zespoda, který vám poskytne dost dobrou představu o tom, co budete modelovat.

 

Začneme obtažením jednoduchých tvarů, které poskytnou základ celému stroji. Nejdříve trup - zezhora a ze strany. Zvláště zezhora / spoda musíte dávat pozor na souměrnost výsledného tvaru - ono totiž letadlo, pokud je dobře slepené většinou dětem může posloužit jako házedlo, i když neoplývá bůh ví jakými letovými vlastnostmi - je to furt  animák :) No a krom toho, když bude dobře navržené, bude se letadlo lepit o mnoho lépe. 

Jelikož nám jde o papírový model a jsme většinově lepící amatéři, zjednodušíme tvar, co to jde. Pro přesnost je vhodné už na začátku zapojit vodítka a zachytávání uzlů na ně. Konkrétně je to první a poslední volba na liště přichytávání. 

Tvary propojíme. Že je ten spodní delší nic neznamná - jak vidíte, kulatí se. 

Přiléhající plochy to ale chce opravdu pečlivě srovnat pomocí pravítek a přichytávání.

Rozkopírujeme tvary a vznikne něco takového jako na níže uvedeném obrázku.  

Horní díl bude o dost složitější - odřežeme nepotřebný balast. a při zachování šířky letadla poskládáme kabinu z více dílů.

Co že to je? Kabina se směrem k vrcholu zužuje proto z výše přiložených obdélníků uděláme tyhle pěkné čtyřůhelníky se stejně širokým vrcholem a stejně tak i základnou. Staščí nástrojem pro práci s uzly označit jen dva horní body a pomocí šipek označujících ohraničující box  a stisknutého shiftu vršek rovnoměrně srovnat. Pokud si troufáte jdou dokonce takto rovnat oba obdelníky najednou.  Proč jsme to dělali uvidíte na dalším obrázku. 

Tak zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Jednak je hotová kabina a druhak jsme vyřešili přečnívající díly v přední části kabiny. 

Zadní část ocasu už ale při nejlepší vůli připojenou neuděláme. Resp. můžeme k druhé části trupu.

 

Jelikož má prášek předek trochu zakulacený a také do špičky, provedl jsem drobné změny krytu motoru a spodku. 

Tak a takhle vypadá trup ve finále - jde pořád, až na ocas, o jeden kus. 

Ještě ukážu jak jsem naměřil délku spodního dílu ke zakulacenému čumáku. Analogicky to ale jde použít v mnoha jiných situacích, kdy potřebujete znát délku křivek. Existuje na to nástroj pod Křivky - Křivkové efekty - Ruler - který vám na jakoukoli křivku umístí nastavenou měřící škálu.  

Jakmile máme hotový trup, můžeme pomocí jného obrázku zespoda / zhora odhadnout a obkreslit velikost křídel. Tady to máme ulehčené tím, že prášek má křídla připevněné zespodu. Je fajn vytvořij jedno křídlo a to zkopírovat, obrátit a zarovnat. Získáme tak dvě identická křídla což by se nám ručně nikdy nepodařilo.

Křivky propojíme tak že nejdříve odstraníme stěny křídel, které jsou si nejblíže a pak propojíme osamocené body. 

Analogicky můžeme postupovat i u ocasu. 

A pak už nás čeká jen dekorování. Opět nám poslouží vzory stažené z internetu.

Někdy je třeba si pomoci od ruky. 

A jinde zase využít trasování bitmapy. V tomhle případě to opravdu nešlo udělat z malého obrázku letadýlka. Naštěstí je tu merchandising  a tak.. 

... šla lebka na předek z těhle gumáků:

Poslední věc kterou potřebujete jsou plochy pro lepení. Poláci to třeba dělají bez nich, ale my nejsme v Polsku a tak ji je vytvoříme, Nezpomeňte, že pokud jich uděláte moc, můžete některou odstřihnout. Je to pořád lepší než chybějící dolepit. 

A je (teoreticky) hotovo.  + jedna důležitá věc. Nezapomeňte, že křídla musí mít spodní i hodní část a to i křídla ocasní + je třeba vymyslet spoustu věcí pro dokončení. Například podvozek, vrtuli, nebo upevnění ocasního listu. To už by ovšem nepřineslo nic nového a tak jsem je v návodu vynechal. Navíc, pokud se do nějakého modýlku pustíte, najděte si vlastní inspiraci, je zbytečné dělat něco dvakrát. Celý model práška doufám dám v dohledné době ke stažení.   

Tyto postupy, ve větší míře byly uplatněny například tady - http://www.petrsimcik.cz/dokumenty/lebedenko.pdf celý model i návod je čistě Inkscape dílo, stejně tak jako http://www.tatageek.cz/2012/11/jednoducha-papirova-letadla/